پنجشنبه ۲۶ مهر ۱۴۰۳ |۱۳ ربیع‌الثانی ۱۴۴۶ | Oct 17, 2024
تصاویر/ تبیین راهبردهای حوزه علمیه در حمایت از مقاومت با حضور آیت الله اعرافی

حوزه / آیت‌الله اعرافی با اشاره به ضرورت تبیین منطق و گفتمان انقلاب اسلامی و مقاومت گفت: ابهام و شبهه زدایی نیز یک ضرورت است که همه ارکان حوزه باید به این وظیفه بپردازند و در مقالات، کلاس‌ها و تبلیغ‌ این ابهام زدایی انجام شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، آیت‌الله علیرضا اعرافی مدیر حوزه‌های علمیه عصر پنجشنبه ۲۶ مهرماه در وبینار «تبیین راهبردهای حوزه علمیه در حمایت از مقاومت» که با حضور اعضای شورای معاونین ستادی و مدیران و معاونان مدیریت های استانی، همچنین مدیران مارس علمیه، اساتید و مبلغان سراسر کشور برگزار شد، ضمن گرامیداشت یاد شهدا بویژه شهدای یکسال اخیر جبهه مقاومت و در راس آنان علامه سید حسن نصرالله، اظهار کرد: در این وبینار بنا بر این است مواضع حوزه علمیه در حوادث یکسال اخیر در جبهه مقاومت و فسلطین مورد توجه و تبیین قرار گیرد و یک حرکت قوی‌تر در جهاد تبیین و حمایت از محور مقاومت آغاز شود و امیدواریم این نشست آغازی بر تحرک بیش‌تر و اقدامات هوشمندانه‌تر از سوی کلیه ارکان حوزه علمیه باشد.

وی با اشاره به خطبه ۲۷ امیرالمؤمنین(ع) که در باب جهاد و مقاومت در برابر جبهه شرک و نفاق بیان شده است، عنوان کرد: ایشان در این خطبه می‌فرمایند؛ «أَمَّا بَعْدُ، فَإِنَّ الْجِهَادَ بَابٌ مِنْ أَبْوَابِ الْجَنَّةِ فَتَحَهُ اللَّهُ لِخَاصَّةِ أَوْلِیَائِهِ وَ هُوَ لِبَاسُ التَّقْوَی وَ دِرْعُ اللَّهِ الْحَصِینَةُ وَ جُنَّتُهُ الْوَثِیقَةُ. فَمَنْ تَرَکَهُ رَغْبَةً عَنْهُ أَلْبَسَهُ اللَّهُ ثَوْبَ الذُّلِّ وَ شَمِلَهُ الْبَلَاءُ وَ دُیِّثَ بِالصَّغَارِ وَ الْقَمَاءَةِ وَ ضُرِبَ عَلَی قَلْبِهِ بِالْإِسْهَابِ وَ أُدِیلَ الْحَقُّ مِنْهُ بِتَضْیِیعِ الْجِهَادِ وَ سِیمَ الْخَسْفَ وَ مُنِعَ النَّصَفَ». حضرت در این خطبه به شرایط زمان خود و آسیب‌هایی که در جبهه حق پدید آمد پرداخته‌اند و سوزهای درون خود را نیز در این خطبه ابراز کرده‌اند.

عضو فقهای شورای نگهبان با بیان اینکه این خطبه امیرالمومنین برای ما الهام بخش است، افزود: حضرت علی (ع) در بخش اول خطبه تهییج به جهاد دارد و بخش دوم نیز آسیب شناسی است که باید به هر دو بخش این خطبه توجه شود.

آیت الله اعرافی ادامه داد: حضرت در ابتدای خطبه فرمودند: «پس از ستایش خدا جهاد در راه خدا، دری از درهای بهشت است، که خدا آن را به روی دوستان مخصوص خود گشوده است».

آثار و نتایج روی گرداندن از جهاد و فرهنگ مقاومت

عضو شورای عالی حوزه‌های علمیه بیان کرد: ایشان اشاره می‌کنند اگر ما جهاد، فرهنگ مقاومت و دفاع را کنار گذاشتیم، دچار چه سختی‌هایی خواهیم شد. کسانی که از جهاد روی گرداندند، بلا و سختی‌ها برای آنان فراگیر شد، همانطور که در تاریخ دیده‌ایم نتیجه روی گرداندن از امام حسین (ع) و عاشورا این بود که مردم قرن‌ها دچار سختی و بلاها شدند و انواع بلاها، امت اسلام را دربرگرفت.

وی ابراز کرد: کسانی که از جبهه تاریخ عقب ماندند، در دالان‌های سختی و بلا فرو رفتند، چون در موقعیتی حیاتی از حق روی برگرداندند و حضور موثر از خود نشان ندادند و به همین دلیل همه عالم دچار بلا شد.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با اشاره به دیگر آثار سوء روی گرداندنی از حق، گفت: کسانی که از این جبهه الهی دور شوند از عدالت محروم می‌شوند و در مقابل اگر کسانی ایستادند و مقاومت کردند با دریچه گشایش الهی در جهان مادی و آخرت مواجه می‌شوند.

مدیر حوزه‌های علمیه با بیان اینکه ایستادگی، مقاومت، پایداری، فداکاری و دلیری پایان خوشی در دنیا و آخرت به همراه دارد، اظهار کرد: سستی و کاهلی و وحشت در برابر دشمن نتیجه آن شکست و محرومیت از الطاف الهی در دنیا و آخرت است.

وی اذعان کرد: ملت ایران در آزمون‌های سخت نیم قرن اخیر خود سربلند بیرون آمده و خداوند را شاکریم که مردم همواره ایستادند و جانفشانی کردند و بهای سنگینی برای این راه نورانی پرداختند وهمین موجب شد در ایران شاهد درخشش‌های نور الهی باشیم و سند آن ۲۰۰ هزار شهید و هزاران هزار جانباز و رزمنده در سراسر کشور است و در این میان حوزه‌های علمیه با تقدیم ۵ هزار شهید و ده‌ها هزار جانباز و ایثارگر پای این سند نورانی را با خون خود امضا کرده‌اند و انواع این توفیقات با بیداری ملت ایران و با رهبری امامین انقلاب در جهان انتشار پیدا کرد.

آیت‌الله اعرافی با بیان اینکه امروز ملت ایران در این راه بزرگ تنها نیست، تصریح کرد: بحمدالله اکنون در سراسر عالم این پرچم به اهتزاز در آمده است.

پیچ‌های تاریخی را باید دریافت

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در ادامه با تاکید بر درک نقاط عطف و پیچ‌های تاریخی بیان کرد: نقطه‌های عطف و پیچ‌های تاریخی و لحظه‌های حساس را باید شناخت، پیام آن را دریافت و مورد توجه قرار داد.

مدیر حوزه‌های علمیه اظهار کرد: در جنگ جهانی دوم و پس از آن شاهد نقاط عطفی در تاریخ بوده‌ایم که امت اسلام در آن نقش نداشت و غائب بود و همین موجب شد متفقین به شیطان بزرگ تبدیل شوند و منافع خود را به تمام عالم تحمیل کنند در این نقطه عطف، امت اسلام غایب بود و دولت‌های اسلامی دچار تفرق شدند، چون در امت اسلام، رهبران شایسته و بیداری لازم وجود نداشت.

آیت‌الله اعرافی افزود: ما هنوز درگیر آن غیبت در یک پیچ تاریخی هستیم و انقلاب اسلامی یک نقطه عطفی بود که درون آن پیچ‌های تاریخی دیگر هم شکل گرفته است.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی تأکید کرد: امروز که در باب مقاومت سخن می‌گوییم یکی از نقطه‌های حساس تاریخ ایران و منطقه و جهان اسلام و مستضعفان عالم است که هشیاری، بصیرت، آگاهی، دلیری، شجاعت، حکمت و مقاومت می‌تواند سرنوشت‌های خوبی را رقم بزند و سستی و کاهلی اگر بر ما حاکم شود روزگار سختی خواهیم داشت.

لزوم توجه به بیداری و هشیاری راهبردی

وی عنوان کرد: امام (ره) به ما آموخت که مرد میدان و مردان نقش آفرین در پیچ‌های تاریخی باشیم و رهبری پیشگام این مسیر بوده‌اند. امروز هم ما در این نقطه عطف منطقه که از یک سو گام‌های بزرگی از سوی محور مقاومت برداشته شده واز سوی دیگر مواجه با بی‌رحمی‌ها و قتل عام دشمنان امت اسلام مواجه هستیم، باید کنشگری قوی داشته باشیم، لذا پیام این همایش، بیداری و هشیاری راهبردی است که از سوی ما لازم است مورد توجه قرار گیرد.

ضرورت فرهنگ‌سازی مقاومت، تبیین گفتمان انقلاب اسلامی و شبهه زدایی

آیت‌الله اعرافی تصریح کرد: از مهمترین وظایف ما و شما ضرورت فرهنگ‌سازی مقاومت و ابهام زدایی و پاسخگویی به پرسش‌ها و شبهه‌هایی است که در جریان انقلاب اسلامی و مقاومت پدید آمده است که باید منطق و گفتمان انقلاب و مقاومت را تبیین کنیم که در این مسیر پاسخ به سؤالات نسل جوان و رفع شبهه‌ها یک ضرورت است که همه ارکان حوزه باید به این وظیفه بپردازند و در مقالات و کلاس‌ها و تبلیغ باید این ابهام زدایی انجام شود.

وی افزود: یک سؤال مهمی که در ذهن‌ها ممکن است مطرح شود رابطه مصالح ملی و مصالح انقلاب اسلامی است که این تعارض شبهه‌ای است که گاهی در ذهن‌ها ایجاد می‌شود، اما در حقیقت این دو مسئله با هم تعارض ندارند و در یک راستا هستند چرا که رفتار صهیونیست‌ها اگر به نتیجه برسد پس از آن به سراغ سایر امت‌های اسلامی می‌روند، چون آنان ایران مقتدر و دیگر کشورهای مقتدر را برنمی‌تابند و تسلیم بودن و ذلت در برابر خود را می‌خواهند و این را به کرات تجربه کردیم لذا اگر در دفاع مقدس عقب می‌نشستیم اکنون ایران مقتدر و پیشرو نداشتیم.

مدیر حوزه‌های علمیه ادامه داد: تصور اینکه منافع ملی ما در عقب نشستن از مواضع انقلابی در منطقه است، تصور غلطی بوده و این را تجربه تاریخی ثابت کرده است.

وی تصریح کرد: طرح امین و هجرت و طرح‌های مختلف تبلیغی و موسسات علمی و تحقیقی باید تحلیل‌های دقیق تاریخی برای پاسخ به این شبهات ارائه کنند.

آیت‌الله اعرافی تأکید کرد: اینکه مبارزات امت اسلام چه منطقی دارد؟ سؤال دیگری است که مطرح می‌شود، که مقام معظم رهبری و فرماندهی کل قوا سال‌ها قبل به آن پاسخ داده‌اند.

عضو فقهای شورای نگهبان با اشاره به دیگر سؤالات و شبهات ذهنی مردم گفت: رابطه شیعه و سنی از دیگر شبهاتی است که مطرح می‌شود که پاسخ آن واضح است، چرا که مبانی و قواعد فقهی ما دفاع از مسلمان با قطع نظر از مذهب و زبان و نژاد را از ما می‌طلبد و در مقابل سوال دیگری نیز وجود دارد که چرا ایران باید این بار سنگین را تحمل کند؟ درحالیکه بار سنگین مقاومت بر دوش عزیزان خط مقدم در فلسطین و لبنان است و ما براساس وظیفه دینی خود عمل می‌کنیم، که اگر عمل نمی‌کردیم امروز کسانی مثل داعش بر ما حاکم می‌شدند.

آیت‌الله اعرافی با اشاره به ذهنیت برخی که موفقیت را از آن صهیونیست‌ها می‌دانند، بیان کرد: هرگز چنین نیست، بلکه خونریزی و قساوت بیش از حد، کودک کشی و هاری رژیم صهیونیستی را شاهد هستیم، اما امروز محور مقاومت یک جریان سرنوشت ساز و اثرگذار و موثر در معادلات منطقه است.

طوفان الاقصی یک دفاع مشروع بود

عضو مجلس خبرگان رهبری در بخش دیگری از سخنان خود عملیات طوفان الاقصی را یک دفاع مشروع در برابر ظلم‌های رژیم صهیونیستی عنوان کرد و گفت: طوفان الاقصی آغاز این اتفاق نبود، بلکه آن عملیات دفاع مشروع در برابر ظلم‌های دشمنان بود.

مدیر حوزه‌های علمیه، توانایی محور مقاومت و ایران را در ایمان و گفتمان انقلاب اسلامی دانست و خاطرنشان کرد: این بمباران‌های عظیم و شهادت رهبران مقاومت در هرکجای دنیا اگر اتفاق می‌افتاد شکست‌هایی را در پی داشت، اما امروز محور مقاومت قوی‌تر به حرکات خود ادامه می‌دهد.

عضو شورای عالی حوزه‌های علمیه تصریح کرد: وظایف ما در این صحنه، پاسخ به سوالات و پرسش‌هایی است که در حوزه انقلاب اسلامی، مقاومت و اتفاقات اخیر وجود دارد و اینکار وظیفه دانشگاه‌ها، حوزه‌ها، مراکز آموزش عالی و نهادهای علمی عالم اسلام است و همه کشورهای منطقه باید بیدار شوند.

ضرورت کنشگری در جنگ ادراکی و شناختی و کادرسازی برای جریان مقاومت

آیت‌الله اعرافی به دومین وظیفه که فرهنگ سازی مقاومت و تولید ادبیات و محتوای لازم برای پیشرفت مقاومت است، اشاره و عنوان کرد: کنشگری در جنگ ادراکی و شناختی و نیرو پروری، کادرسازی برای جریان مقاومت از دیگر وظایف مهم ما حوزویان خواهد بود.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: از دیگر وظایف کنونی صیانت از منزلت بالای محور مقاومت و بویژه حزب الله و جایگاه رفیع لبنان و فلسطین در جهان، حمایت مالی با رعایت همه جوانب و درخواست پیوسته برای ارائه مواضع قوی مراجع عظام از دیگر وظایف ما حوزویان است که همه ما باید پیوسته مواضع مستمر و راهنمایی‌های لازم را به امت اسلام ارائه دهیم و محور مقاومت احساس کند از پشتوانه فکری و معرفتی و ستونی قوی برخوردار است.

آیت‌الله اعرافی همچنین خواستار گسترش ارتباطات بین‌المللی و شبکه‌سازی عالمان دینی در این جهاد بزرگ امت اسلام شد.

هویت و منزلت حوزوی باید ارتقا یابد

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در بخش دیگری از سخنان خود، تحکیم هویت و منزلت حوزوی را وظیفه همگان دانست و اذعان کرد: ما نیاز به ارتقای هویت و منزلت حوزوی، تقویت و برنامه‌ریزی بنیه‌های علمی و اخلاقی حوزه‌های علمیه و تقویت رویکرد بین‌المللی و توجه به این نگاه جهانی و کلان انقلاب اسلامی و افزایش پذیرش و ارتقای حوزه و ارتباط با همه دانش آموخته‌های حوزه داریم.

مدیر حوزه‌های علمیه کشور در انتهای سخنان خود از مراجع معظم تقلید که مواضع قوی اتخاذ کردند، بزرگان حوزه و مسئولین فعال در صحنه، نیروهای مسلح، مبلغان، تشکل‌های حوزوی، بزرگان و فعالان محور مقاومت که در این حوادث نقش آفرین بودند قدردانی و پیروزی مداوم محور مقاومت را از درگاه خداوند مسئلت کرد.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha